El turisme cinematogràfic, un futur actiu per captar nous visitants

    PE 63 | Alguns municipis del Penedès-Garraf han començat a apostar per atreure més rodatges a la zona i consolidar una nova línia de turisme, a cavall de la cinefília i el fanatisme

    Redacció | Lídia Oñate.- Ara fa dos anys, Osuna es va convertir en el primer municipi en acollir el rodatge de l’aclamada sèrie Joc de Trons. Des de llavors, aquest poble de poc més de 18.000 habitants s’ha convertit en el punt de peregrinatge de molts fidels de la sèrie i curiosos del cinema en general. La seva alcaldessa, Rosario Andújar, ho reconeix: “amb el rodatge vam incrementar un 70% el nombre de visitants, que hem sabut mantenir amb diferents iniciatives de promoció del municipi com el Museo de Juego de Tronos i el suport de la marca turística Osuna Tierra de Dragones que hem creat”. Però aquest només és un petit exemple del potencial que el binomi turisme i ficció està despertant, que ja va començar a donar les seves primeres passes ja fa uns anys (i, fins i tot, dècades, en alguns casos) en altres zones com Tabernas, el bressol dels spaghetti western ubicat al desert d’Almeria; les Illes Canàries, actualment revaloritzades i en plena ebullició de rodatges de films de tot tipus de gèneres com els de la saga Fast and Furious, Exodus, Palmeras en la nieve i El Niño, entre molts altres; Huesca, també paisatge d’spaghetti western, films d’autor com Jamón, Jamón i de grans històries medievals com El reino de los cielos; i Llanes, un dels sets de rodatge més prolífics d’Astúries. Actualment ofereix rutes per mostrar els diferents espais que han servit de localització d’una quinzena de pel·lícules com El orfanato i You’re the one i sèries com La señora.


    Amb aquests exemples queda palès que unir turisme i cinema no és quelcom nou, però sí que ho és el fet que cada cop més municipis decideixin apostar per promocionar la indústria econòmica del sector de l’audiovisual, alhora que es busca promoure el turisme a la zona. Segons Eugeni Osácar, professor i investigador del Campus de Turisme, Hoteleria i Gastronomia del CETT-UB, “a Espanya encara ens falta molt camí per fer malgrat ser una gran potència turística. D’una banda, ens falten més incentius fiscals, un al·licient que funciona com bé s’ha demostrat a les Illes Canàries, i més treball conjunt, tant pel que fa a les productores audiovisuals com als establiments turístics”. Segons Osácar, “la principal motivació d’aquest tipus de turistes és visitar el destí cinematogràfic i a partir d’aquí explorar la zona i els seus atractius. Per això, per consolidar l’èxit del propi destí cal, d’una banda, mantenir el públic potencial i, de l’altra, preparar una oferta dedicada a potenciar aquest lloc i el seu entorn”.

    Però abans de començar a promocionar un destí cinematogràfic hi ha un gran treball per difondre els atractius de la zona per ser una possible localització i facilitar la feina de les productores audiovisuals abans i durant els rodatges.
    La Catalunya Film Office és un servei que promociona la indústria audiovisual i el territori català per afavorir que s’hi facin rodatges. Amb l’objectiu de promoure les inversions interiors i exteriors pel que fa a les activitats audiovisuals, la Catalunya Film Commission dóna més visibilitat a les localitzacions de tots els municipis que s’hi adhereixen. Actualment, del Penedès-Garraf s’hi troben Sitges, Vilafranca del Penedès, Cubelles i Cunit, que, en total, posen a disposició més d’una setantena de localitzacions. A Sitges, a més, ja fa una dècada va començar a caminar la seva pròpia Film Office, a través de la qual s’han gestionat desenes de rodatges vinguts d’arreu del món.

    En deu anys, el creixement ha estat exponencial, ja que es va passar de gestionar 41 permisos per a rodatges el 2007 a 148 el 2016. En total, en aquest període s’han comptabilitzat 863. Ara bé, no tot el que es roda són llargmetratges i sèries, sinó que pràcticament el 70% se l’enduu el món publicitari. “Tot i que Catalunya és el tercer lloc del món on més es roda, el cinema és un petit percentatge. Tenim una gran tradició d’inversió publicitària perquè l’atractiu de Barcelona per passar-hi uns dies és molt potent per als empresaris que han de visitar el lloc de rodatge”, explica Santi Roig, director de la Sitges Film Office. Des de fa prop d’un any i mig, a més, va posar en funcionament la Garraf Film Office, que va néixer amb la idea d’aglutinar totes les localitzacions del Garraf per facilitar la inversió de rodatges al territori. “Tenim una gran varietat d’escenaris i Barcelona a prop, fet que incrementa el nostre atractiu de cara a les productores”, explica. Entre les localitzacions més sol·licitades destaquen la platja del Garraf, el passeig marítim de Sitges i la carretera de l’Atlàntida.

    A mitjan 2015 l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès va posar en marxa la iniciativa Vilafranca Plató, a través de la qual vol atreure nous rodatges que tinguin lloc en espais de la vila. “És una de les línies de projecció a l’exterior que treballem amb més il·lusió”, explica el regidor de Promoció Econòmica, Joan Manel Montfort, que afegeix que “ens interessa aquesta vessant que una ciutat esdevingui un punt de visita per un rodatge concret”. En el cas de Vilafranca, el cementiri municipal, l’antic hospital i el claustre de Sant Francesc és el que més captiva els localitzadors. Fins ara la vila ha aconseguit acollir onze produccions i s’espera que la xifra segueixi en augment.

    Recentment, Vilanova i la Geltrú ha estat en el punt de mira per haver-s’hi rodat un anunci de creuers amb la cantant Shakira de protagonista. Segons Noemú Cusiné, responsable d’Empresa del consistori vilanoví, “de moment els rodatges que tenim són pocs i la majoria de l’àmbit publicitari. Per això, ho vinculem més a una activitat econòmica que no pas al turisme, tot i que no descartem potenciar-ho si s’incrementen els rodatges”. Anteriorment, però, Vilanova i la Geltrú havia estat l’escenari de dues produccions d’origen asiàtic: la pel·lícula japonesa Jojo’s Bizarre Adventure: Diamond is unbreakable, i la sèrie de televisió coreana The legend of the blue sea. Segons Santi Roig, “tenen molt de potencial, ja que els japonesos tenen molta cultura de visitar els llocs on s’ha rodat i, a més, beneficia la població per fer marca de ciutat”.

     

     

    Els grans escenaris del cinema arreu del món

    Són grans ciutats conegudes per la seva història, la seva cultura, el seu patrimoni i, també, per ser l’escenari d’històries emblemàtiques, acció trepidant i paisatges de llegenda. Nova York, San Francisco i Los Angeles s’enduen gran part del protagonisme per ser els Estats Units els pioners en crear una gran potència cinematogràfica. Així doncs, no és d’estranyar que a la filmografia particular de cadascú trobem pel·lícules amb paisatges típics de Nova York com Taxi driver, Desayuno con diamantes i Manhattan, de San Francisco com Vértigo i La señora Doubtfire, i de Los Angeles com El club de la lucha, Drive i Iron Man 2, on, per exemple, apareix un dels elements més icònics de la zona com és la figura de Randy’s Donuts.
    Lluny de terres americanes, també han estat molt sonades les localitzacions europees com Londres (Love actually, Match Point, la saga Harry Potter), París (Moulin Rouge, Origen, La invención de Hugo), Roma (Vacaciones en Roma, Ángeles y demonios, Come, Reza, Ama) i Berlín (La vida de los otros, El mito de Bourne, The reader).
    Menció apart mereixen sagues històriques com la de James Bond, que en cada nova entrega situa l’acció en llocs emblemàtics d’arreu del món fàcilment reconeixibles per a l’espectador com la catedral de Sofia a Desde Rusia con amor, el casino de Montecarlo a Golden Eye i els canals venecians a Casino Royale, entre molts d’altres.
     

    Ja és a la venda el número 140

     

    Subscripció newsletter Penedès Econòmic

    Subscriu-te a la Newsletter del Penedès Econòmic
    i rebràs totes les notícies en un sol correu