Font: Gemma Sánchez (ACN)
L’avanç del nou POUM (Pla d’Ordenació Urbanística Municipal) de Vilanova i la Geltrú preveu que la ciutat destinti més terrenys a l’activitat industrial i l’habitatge, amb un topall de 7.000 pisos nous fins al 2045.
La intenció és que hi hagi un màxim de 300 habitatges nous cada any i que almenys un 40% sigui d’accés assequible, segons ha detallat aquest dimarts el govern municipal, que ha defensat que cal més indústria i pisos perquè s’estima que la ciutat incorporarà 15.000 veïns les pròximes dues dècades, arribant aproximadament a un cens de 85.000 vilanovins.
L’executiu local ha recordat que el planejament vigent és del 1981 amb una única revisió a fons el 2001, “un model que ha acabat i que requereix obrir portes a un nou escenari”. L’alcalde Juan Luis Ruiz ha subratllat que el nou model busca un equilibri entre habitatge i activitat econòmica per evitar l’expulsió de la ciutadania. Actualment, el municipi s’enfronta a una manca de sòl tant per a habitatges com per a empreses.
Pel que fa a l’àmbit residencial, es preveu un creixement sostingut d’uns 300 habitatges anuals fins al 2045, amb un mínim del 40% de pisos assequibles. A més, es vol legalitzar i revitalitzar una vintena d’urbanitzacions en situació irregular.
En clau econòmica, el govern aposta per la indústria com a motor de creixement i vol transformar la C-31 en una avinguda urbana per atreure empreses sostenibles. També es preveu impulsar el port i garantir serveis i infraestructures adequades per als 85.000 habitants estimats el 2045.
El procés d’aprovació del nou POUM començarà amb un període d’exposició pública i podria quedar aprovat inicialment el 2027, amb la validació definitiva prevista per al 2029. Mentrestant, es faran modificacions puntuals per avançar en aspectes prioritaris com la legalització d’urbanitzacions i la protecció de la Platja Llarga.