
La Denominació d’Origen Cava ha incorporat cinc nous Caves de Guarda Superior de Paratge Qualificat, després de la seva ratificació pel Ministeri d’Agricultura i la publicació al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). Amb aquestes incorporacions, són 15 els caves que disposen d’aquesta distinció, situada al nivell més alt de la classificació qualitativa de la DO.
Els nous reconeguts són tres elaboracions de Sumarroca, al nucli del Rebato (Subirats): Núria Claverol Allier Finca Cols, Núria Claverol Homenatge Finca Peretes i Núria Claverol Blanc de Noirs Finca Rosendo. També s’hi afegeixen L’Era del Celdoni, de Carles Andreu (Pira, Conca de Barberà), i MIM Natura Blanc de Noirs, de Vins El Cep, procedent del Paratge de Can Prats (Espiells). A més, s’ha ampliat el paratge Vallcirera d’Art Laietà (Alta Alella).
Les noves referències han superat els requisits establerts i han estat avaluades per un panell de tast integrat per Pedro Ballesteros MW, Almudena Alberca MW, David Forer MW i Ramon Francàs, juntament amb Oriol Roig, director tècnic actual de la DO Cava, i Francisco González, anterior responsable tècnic.
La categoria de Paratge Qualificat està reservada a caves procedents d’un únic paratge amb característiques específiques de sòl i microclima. Els requisits inclouen vinyes amb més de 10 anys, rendiment màxim de 8.000 kg/ha, verema manual, vinificació a la propietat, criança mínima de 36 mesos i elaboració exclusiva com a Brut Nature, Extra Brut o Brut. També exigeix control de rendiments, tast classificatori previ i traçabilitat completa. A partir de la verema 2025, tots els caves d’aquesta categoria han de ser 100% ecològics.
Actualment, la DO Cava compta amb 38.000 hectàrees de vinya, 6.200 viticultors i 349 cellers, amb presència en més de 100 països i més del 70% de vendes destinades a l’exportació.


