Aiguamolls sense guia

    El passat 22 d’octubre l’Enquesta de Sensibilitat Immobiliària indicava que, després dels últims canvis legislatius, una de cada quatre agències immobiliàries ja no es dedica al lloguer d’habitatges. La creixent competència al sector segur que hi ajuda, però és probable que la causa principal sigui el descens de l’oferta de lloguer, provocat per l’augment de la complexitat legislativa i la inseguretat jurídica. Cada cop més propietaris lloguen directament a coneguts seus, per temor a les “inquiocupacions”. I això de llogar a algú de confiança —que per si sol és una bona idea—, esdevé un problema quan es fa prescindint de tot assessorament professional.

    Signar un contracte d’arrendament sense suport jurídic és un error gravíssim. Els lloguers s’han convertit en aiguamolls burocràtics plens de trampes mortals. Com tot aiguamoll, el dels lloguers té molleres interpretatives o arenes movedisses sobre les quals és molt perillós transitar. Per exemple: molta gent creu que el lloguer —antic o nou— no pot superar l’Índex de referència, però això només és així per als nous contractes dels grans tenidors o si l’habitatge no s’ha llogat els últims cinc anys. Malgrat tot, el Departament de Territori i Habitatge juga a confondre a la gent assegurant que no es pot superar “en cap cas”.

    Aquesta i d’altres qüestions esdevenen trampes letals de l’aiguamoll, ja que una infracció de les Lleis de l’habitatge —catalana i estatal— pot comportar una sanció de fins a 900.000€; una mena de mort civil assegurada.

    Per sortir amb vida d’aquests aiguamolls és imprescindible entrar-hi amb un guia que conegui el camí. D’aquí que la tendència que dibuixa l’Enquesta de Sensibilitat Immobiliària preocupi tant. A ‘El Senyor dels Anells’, en Frodo i en Sam no haurien sortit mai dels Aiguamolls dels Morts sense que el seu guia —en Gòl·lum— els rescatés dels perills mortals que s’hi amagaven i els guiés pel camí més segur. Les agències immobiliàries amb un bon assessorament legal poden fer —i fan— aquest paper de guia. Que les presses i la confiança no ens facin perdre en els aiguamolls sense guia: sempre cal un assessorament legal quan parlem de contractes i, actualment, sobretot en els d’arrendament.

     

    powered by social2s
    Ja és a la venda el número 161

     

    Subscripció newsletter Penedès Econòmic

    Subscriu-te a la Newsletter del Penedès Econòmic
    i rebràs totes les notícies en un sol correu